جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۳۰:۴۵منبع: مجله آمریکایی E&P

گام‌های بلند یاردهای چین در صنعت فراساحلی

باشگاه خبری فراساحل: در سال‌های اخیر، یاردهای کشتی‌سازی و ساخت سکوهای فراساحلی کشور چین با پیشرفتی خیره کننده در پروژه‌های بزرگ و چالش برانگیز صنایع نفت و گاز حضور داشته و در حال تلاش برای سوی نقش آفرینی بیشتر در بازار انرژی هستند.

در سایه سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش‌های مهندسی، سامانه‌های ایمنی و آموزش کارکنان، یاردهای چین خود را برای حضور در بازار رقابتی بین‌المللی مهیا نموده‌اند.


در دهه 1980 میلادی، چینی‌ها با تاسیس چند شرکت ساخت تاسیسات فراساحلی در سواحل خود، به این صنعت گام نهادند. اما از سال 2005 میلادی و همزمان با اوج گرفتن تدریجی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، چینی‌ها کار ساخت سکوهای نیمه شناور را آغاز نمودند. در این یاردها امکان مدل‌سازی رایانه‌ای سه بعدی، به خریداران اجازه می‌دهد تا بخش‌های مختلف سفارش خود را بررسی نموده و خواسته‌هایشان را پیش از آغاز عملیات ساخت به سازنده اعلام کنند. طراحی مراحل مختلف کنترل کیفیت در سطوح جداگانه و دریافت تاییدیه‌های مورد نیاز باعث گردیده تا چینی ها سفارش‌های خود را با اطمینان 100 درصدی و در زمان از پیش تعیین شده، تحویل دهند.


ارایه خدمات تعمیر جک آپ‌ها و دکل‌های نیمه شناور حفاری از دیگر خدمات ارایه شده در یاردهای سرزمین اژدهای زرد محسوب می‌شود. هرچند چینی‌ها اندک اندک در حال ارایه خدمات ارتقای تجهیزات دکل‌ها و ساخت سکوهای پیشرفته هستند.


مثلا در یارد شرکت سی ام اچ آی، امکان پهلوگیری همزمان 12 دکل و ساخت سالانه 8 دکل حفاری وجود دارد. هم اکنون 9 دکل جک آپ در این یارد در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که ساخت نسل جدید سکوهای نیمه شناور برای حفاری در آب‌های فوق عمیق، از دستاوردهای چشمگیر چینی‌ها به حساب می‌آید.


ساخت یک شناور غول پیکر اف پی اس او به سفارش شرکت کونوکو در یارد شرکت کشتی‌سازی دالیان که در مراحل میانی تولید قرار دارد، نشان می‌دهد که چینی‌ها خود را برای حضور درازمدت در این بازار آماده نموده‌اند. شرکت کشتی‌سازی دالیان با سابقه‌ای درازمدت در صنعت کشتی‌سازی، آموزش مداوم کارکنان خود را در دستور کار قرار داده و همه ساله آنان را برای فراگیری آموزش‌های تخصصی نظیر زبان انگلیسی، ارتباطات سازمانی و دستاوردهای علمی تا نرم افزارهای جدید و مقررات و قوانین، روانه دانشگاه‌های معتبر می‌نماید. همکاری با موسسات معتبر علمی و فنی از دیگر راهکارهای این شرکت‌ها برای بالا بردن دانش سازمانی و فعالیت رقابتی تر محسوب می‌شود.


در سال‌های اخیر، چینی‌ها به حقوق مالکیت ده‌ها نوآوری و پتنت در ساخت کشتی‌های حفاری، سکوهای نیمه شناور و دکل‌های حفاری دست یافته‌اند که این موفقیت‌ها را نمی‌توان اتفاقی دانست.

شرکت‌های چینی سازنده تاسیسات فراساحلی هزاران مهندس جوان و مستعد را به خدمت گرفته‌اند تا یاردهای این کشور را به یکی از کانون‌های ساخت دکل‌های حفاری، سکوهای نیمه شناور و شناورهای تولید و فرآورش تبدیل کنند. شرایطی که می‌تواند به افزایش رقابت آنان به ویژه با یاردهای عظیم کره جنوبی در دریافت سفارش‌های جدید بیانجامد.


چینی‌ها آموزش مفاهیم مدیریت پروژه حرفه‌ای، کنترل کیفیت و تولید بهینه را در دستور کار قرار داده و ارائه آموزش‌های لازم به مهندسان را در برنامه‌های خویش در نظر گرفته‌اند. هرچند تلاش گردیده تا در جهت بومی نمودن دانش فنی نیز گام‌های بلندی برداشته شود. اما تمرکز بر دانش طراحی و ساخت تجهیزات اکتشاف و تولید در آب‌های عمیق را باید مهمترین ویژگی مدیران یاردهای فراساحلی چین به شمار آوریم.


هم اینک چند شرکت چینی به توانایی طراحی و ساخت مستقل سامانه‌های تولید شناور و دکل‌های جک آپ و دانش فنی چگونگی حفظ موقعیت دینامیک سازه‌های دریایی و سامانه‌های کنترل دست یافته‌اند. برگ برنده‌ها چینی‌ها را باید در اختصاص بودجه‌های هنگفت در بخش پژوهش و توسعه و معادل 4 درصد درآمدهای سالانه دانست. همکاری با شرکت‌های موفق در بخش سازه‌های دریایی از دیگر راهکارهای آنان محسوب می‌گردد.


از سوی دیگر، با پیشرفت طراحی و ساخت مزارع بادی فراساحلی، چینی‌ها در زمینه ساخت این سازه‌ها و فناوری طراحی و ساخت کشتی‌های نصاب این توربین‌های غول پیکر به نتایج چشمگیری دست یافته‌اند. داخلی‌سازی بخش‌های مختلف این تاسیسات فراساحلی نیز از دیگر برنامه‌های دولتمردان پکن برای توسعه این فناوری های نوین به حساب می‌آید.

تلاش چین برای تبدیل به کشوری پیشرو
چینی‌ها در سال‌های اخیر، همکاری با شرکت‌های سنگاپوری، آمریکایی، نروژی و انگلیسی را آغاز نموده‌اند. انتقال دانش فنی، برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های مشترک، آموزش کارکنان و کاهش هزینه‌های تمام شده از خواسته‌های مدیران ارشد یاردهای فراساحلی چین به شمار می‌رود.


پایبندی به اصول اچ اس ای را باید مشخصه دیگر یاردهای سرزمین اژدهای زرد به حساب آورد. دستورالعمل‌های ایمنی در همه یاردهای کشور چین به دو زبان انگلیسی و چینی به چشم می‌خورد و آموزش‌های مداوم این اصول در برنامه‌های شغلی و ارتقای کارکنان مورد توجه جدی قرار گرفته است. استفاده از اساتید کشورهای صاحب نام در برنامه‌های ایمنی و بهداشت شغلی نشان می‌دهد که چینی‌ها به اهمیت این اصول واقف شده‌اند. و به همین دلیل، کاهش 70 درصدی حوادث شغلی در یاردهای چین در 10 سال گذشته، یک دستاورد ارزشمند به حساب می‌آید.


مدیریت اثربخش یاردها را نیز باید از دیگر اولویت‌های چشم بادامی‌ها به شمار آوریم. از سوی دیگر، تلاش برای طراحی بهینه یاردهای عظیم و جدید در دست ساخت چینی‌ها و دریافت سفارش‌های جدید به ارزش ده‌ها میلیارد دلار نشان می‌دهد که در آینده بیش از گذشته در مورد شرکت‌های چینی فعال در صنعت ساخت تاسیسات فراساحلی خواهیم شنید.

نویسنده: وونگ کی جون
مترجم: محسن داوری



  کد خبر : 1421
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: مجله آمریکایی E&P

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :